Monday, September 22, 2014

Cerita - RAILCAR FINEGOODS JEANS


Mesti ramai yang tidak pernah mendengar jenama ini kerana jenama ini boleh dianggap ‘setahun jagung’ tapi kualiti dan ketelitian kerja-kerja jahitannya setanding dengan jenama-jenama jeans yang lain.



Mula ditubuhkan pada 2010 di Arcadia, California USA oleh Steven Dang. Beliau sebelum ini merupakan mekanik keretapi di Los Angeles Metro. Dari situ beliau mahukan sesuatu yang lebih kreatif iaitu “ membina pakaian”. Mengadaptasi dari perincian di dalam bidang mekanikal dan elektrikal kemudian mengubahnya kepada menghasilkan jeans yang betul-betul bermutu tinggi.

Falsafah Steven Dang ‘setiap jahitan ada fungsi, setiap sudut ada fungsinya dan dengan fungsi itulah terhasilnya kecantikan/kualiti.



Railcar tidak mengeluarkan denim tapi ia menghasilkan jeans. Semua produk Railcar dihasilkan di sebuah gudang yang tidaklah besar sangat yang terletak di Arcadia dengan kakitangan yang sedikit tetapi mempunyai peralatan yang cukup lengkap untuk menyiapkan produk mereka. Dengan hanya jumlah tukang yang sedikit dapat menghasilkan kualiti yang terbaik. Menggunakan mesin jahit tradisional manual serta peralatan jahitan ynag vintaj seperti mesin Union Special dan Singer. Tiada yang automatik di Railcar semuanya mengunakan tangan dan mesin manual.

Dari segi denim pula, Railcar menggunakan denim dari Kilang Kurabo di Jepun dan denim dari Kilang Cone di USA. Jeans Railcar juga menggunakan raw denim.



These jeans happen to be the womens selvedge Vipers fit made of Cone Mills 13.5oz raw denim Railcar calls X001. You can see the jeans in the above picture. The ones in size 27.

No comments:

Post a Comment